Surah ini
diturunkan di Mekah. Dari gaya lenggok bahasa yang digunakan, ulama mengatakan
surah ini diturunkan di awal-awal zaman Mekah. Beza bahasa yang digunakan
semasa awal Mekah dan hujung Mekah. Sebagai contoh, surah Yaasin diturunkan di
hujung-hujung waktu baginda di Mekah. Dengan kita tahu bilakah masa ianya
diturunkan, kita boleh faham kenapa Allah menggunakan bahasa yang sebegitu.
Bahasa dalam surah al-Mulk ini dikatakan diturunkan di awal Mekah kerana ianya
banyak mengandungi ayat-ayat peringatan kepada manusia. Ayat-ayat itu sebagai
satu wake-up-call kepada manusia yang tidur. Yang berada dalam kesesatan, dalam
kemusyrikan. Allah memberi peringatan tentang apakah yang akan terjadi kepada
mereka yang tidak mengamalkan tauhid dalam kehidupan mereka.
Surah ini
menceritakan tentang Allah. Dengan ayat ini, kita berdakwah kepada manusia
dengan memperkenalkan Allah kepada mereka. Ianya menceritakan tentang kehebatan
Allah. Ia juga tentang alam. Allah suruh kita lihat alam ini supaya kita ingat
kepada kekuasaan Allah.
Ia juga
menceritakan bahawa yang mempunyai berkat hanya Allah taala. Maka, hanya Allah
sahaja yang boleh memberi berkat. Manusia tidak boleh beri berkat kepada
manusia lain. Makhluk hanyalah *penerima berkat*. Nabi Muhammad penerima
berkat, begitu juga kita. Majlis ilmu seperti kelas tafsir adalah majlis yang
‘diberkati’. Sesiapa yang berada dalam majlis itu akan mendapat ‘berkat’.
Apakah maksudnya ada berkat? Maksudnya, kita akan mudah untuk dapat ilmu dan
doa akan mudah dimakbulkan. Syirik dalam hal berkat ini adalah apabila meminta
berkat dari tok guru. Atau dengan Nabi sekali pun. Atau dengan kubur-kubur. Itu
semua adalah contoh-contoh syirik.
Sesiapa
yang membaca surah ini waktu Maghrib setiap hari, surah ini akan menjadi
jurucakap untuk kita menjawap Munkar Nankir dalam kubur nanti. Kena istiqamah
untuk mengamalkannya. Syaratnya tidak boleh tinggal, hari-hari kena buat. Bukan
wajib, tapi ianya adalah sesuatu yang baik. Dan kita mencari kebaikan dalam
setiap perkara. Kita hendak mengindahkan agama kita. Maka, elok kalau kita
mulakan dengan amalan yang sedikit, asalkan kita boleh istiqamah dalam
melakukannya. Jangan kita terus buat perkara yang berat-berat, atau apabila nak
buat amalan kebaikan, kita terus buat banyak-banyak. Apabila kita buat amalan
yang terlalu banyak sampai kita tak mampu, akhirnya kita akan tinggalkan.
Apabila kita istiqamah, kita akan pahala yang lagi tinggi kerana kita
istiqamah. Semakin lama, pahala itu semakin meningkat. Apakah maksudnya?
Katakanlah satu amalan sunat, kita dapat sepuluh pahala setiap kali kita buat.
Ini anggaran sahaja, kita tidak tahu berapa banyak pahala Allah hendak beri. Tapi,
apabila kita istiqamah, setiap kali kita buat amalan itu, Allah beri lebih lagi
dari sepuluh – mungkin seratus, seribu atau sebanyak mana Allah hendak buat.
Sekali lagi, ini adalah anggaran sahaja untuk kita faham apakah maksudnya bila
dikatakan sesuatu amalan itu mendapat lebih banyak pahala kalau kita istiqamah.
Apabila
kita istiqamah dalam satu-satu amalan, kalau kita tertinggal, maka kita kena
qadha. Atau kalau kita memang ada hal lain, kita boleh tinggalkan dan ganti
waktu lain. Tidaklah kita sampai terganggu hidup kita. Sebab ada orang yang
mengamalkan zikir, sampai diajar tidak boleh tinggalkan. Sebab guru mereka ajar
macam itu. Maka, mereka ada yang sampai tidak keluar rumah apabila orang
datang, atau tidak pergi ke kelas agama sebab nak mengamalkan wirid yang
selalunya bukan amalan sunnah pun. Akhirnya mereka yang rugi. Ahli sunnah pula,
mereka akan istiqamah dalam amalan mereka, tapi kalau ada hal-hal lain yang
lebih mendesak, Islam membenarkan kita menggantikannya di waktu yang lain.
Islam itu mudah.
11:21 PM
Share:
0 comments: